Собор Василия Блаженного в Москве (St Basil’s the Blessed Cathedral in Moscow)
The Church of St Basil’s in Moscow is perhaps as unique in the field of masonry as is the Church of the Transfiguration on Kizhi Island in the field of wooden architecture. It is basically cross-shaped, the arms of the cross extending from a square centre. The main church over which rises the central tower is covered with a tent-shaped roof and crowned with a gilt cupola. At each arm of the cross along the principal axis is an octagonal church. Four other secondary churches are along the diagonal axis. All these elements are placed over a tall, vaulted substructure – the typical lower story of the Russian wooden churches.
The pyramidal belfry at the southeast corner is separate from the church. The plan and the general massing of the elements are unusual, not only in the accepted concept of church design but in the distribution of the main masses. The main church is of stone and brick and covered with stucco. In the seventeenth century the entrance structure, originally white, was painted in variegated colours, the stairways were roofed over, the sheet iron covering of the cupola was replaced with tile, and the old belfry was replaced with a present tent-roofed bell tower.
St Basil’s embodies the characteristic architectural features of the wooden churches of north-east Russia, translated into masonry. The same method is used to form the transition from the massive base to a smaller octagon supporting the tent-shaped spire, surmounted by a small, bulbous cupola.
The eleven steeples are banded together like an immense bundle of fantastically shaped plants. The eight cupolas dominated by the central pyramid are all of the same general silhouettes, but are different in design, as if to single out each of the component churches in the complex. Some with their twisted, variegated shapes are reminiscent of oriental turbans, some are decorated with ribbed or interlacing designs, others are faceted, giving the appearance of pineapples. Still, another has imbrications reminiscent of the aspen shingles of the wooden churches. All the cupolas are bulbous and project beyond the diameter of the drum. This diversity of forms and decorative features is further heightened by the lavish use of coloured tile.
Перевод
Храм Василия Блаженного в Москве, пожалуй, столь же уникален в области каменной кладки, как и церковь Преображения Господня на острове Кижи в области деревянного зодчества. В плане он имеет форму креста, где крест исходит от квадратного центра. Главная церковь, над которой возвышается центральная башня, покрыта шатровой крышей и увенчана позолоченным куполом. На каждой стороне креста вдоль главной оси находится восьмиугольная церковь. Четыре другие вторичные церкви расположены вдоль диагональной оси. Все эти элементы расположены над высоким сводчатым основанием - типичная для русских деревянных церквей.
Пирамидальная колокольня в юго-восточном углу отделена от церкви. План и общее количество элементов необычны не только в принятой концепции церковного дизайна, но и в распределении основных масс. Главная церковь из камня и кирпича и покрыта штукатуркой. В 17 веке вход был первоначально белым,но со временем был окрашен в пестрые цвета, лестницы были покрыты кровлей, железобетонное покрытие купола было заменено плиткой, а старая колокольня была заменена существующей колокольней с крытой палаткой.
Собор Василия Блаженного воплощает характерные архитектурные особенности деревянных церквей северо-востока России, переведенных в каменную кладку. Тот же метод используется для формирования перехода от массивного основания к меньшему восьмиугольнику, поддерживающему шатровидный шпиль, увенчанный небольшим выпуклым куполом.
Одиннадцать шпилей соединены вместе, как огромная связка растений фантастической формы. Восемь куполов, в которых доминирует центральная пирамида, имеют одинаковые общие силуэты, но различаются по дизайну, как будто выделяют каждую из составляющих церквей в комплексе. Некоторые с их витыми, пестрыми формами напоминают восточные тюрбаны, некоторые украшены ребристыми или переплетенными узорами, другие - огранены, и напоминают ананасы. Тем не менее, есть и пряничные украшения, напоминающие черепицу деревянных церквей. Все купола выпуклые и выступают за диаметр барабана. Это разнообразие форм и декоративных элементов еще более усиливается благодаря щедрому использованию цветной плитки.